Blog

Onderwijs is vaak onderwerp van gesprek. Logisch, want je kunt er van alles van vinden.
Afdeling Educatie laat zich graag inspirerend door actuele, kritische en vernieuwende artikelen en video’s.
Hierbij een aantal aansprekende  en scherpe voorbeelden uit de media.

Eigen blogs:

Onderwijsvernieuwing overdenken …
Radicaal nieuw onderwijs zit vernieuwing juist in de weg, zo schrijft Johannes Visser. Vol interesse lees ik dergelijke artikelen en de reacties die daar dan op volgen. Zelf werk ik aan verschillende onderwijsprojecten en bij verschillende (beroeps)opleidingen. Als onderwijskundig adviseur maar ook als docent. Verandering of vernieuwing is daar (bijna) altijd aan de orde. Daarmee sta ik dus (behoorlijk) met mijn voeten in de klei. Echter, ik vind het lastig om echt een stellige mening te vormen over onderwijsvernieuwing. Laten we zeggen dat ik er volop mee bezig ben, met het vormen van die mening. Lees HIER de hele blog. 

Leraren moeten weten hoe kennis het beste beklijft, maar leerlingen toch ook?!
Deze week las ik vol interesse het volgende artikel in het NRC: Leraren weten niet hoe kennis het beste beklijft. Graag wil ik de volgende overdenkingen en vragen met je delen. Lees HIER de hele blog. 

Zes leerstrategieën: materiaal dat je vandaag nog in je les kan gebruiken
Onderwijs is zeg maar echt mijn ding. Het maakt me blij. Het liefst praat en lees ik er de hele dag (of de hele vakantie) over. Eerder schreef ik een kort blogje: Leraren moeten weten hoe kennis het beste beklijft, maar leerlingen toch ook?! Ik ontving een toffe link die ik met je wil delen. Lees HIER de hele blog.

Wat is een rubric? Hier volgt een grappige maar duidelijke uitleg 🙂
Eerder deze zomer werkte ik samen met Flor Gerritsen en Stijn Schetters aan een nieuwe rubric voor de Trainersopleiding van ICM. Tijdens de bijeenkomst met de vakgroep legde Flor dit principe uit aan alle trainers. Dat deed ze met dit toffe plaatje. Want ja, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Lees HIER de hele blog. 

Over je comfort, learning & chaos zone (en de vragen die ik mezelf stel vanuit mijn rol als docent en onderwijskundig adviseur …)
Outside your comfort zone, that’s where the magic happens. Ik heb een tijdje gedacht dat dit waar was. Dat je uit je comfort zone ‘stapt’ en dat de magic dan (vrijwel direct) begint. Een beetje naïef misschien, dat geef ik toe. Vandaag denk ik er anders over. En overmorgen (of volgende maand) is het wellicht weer anders … Een leven lang leren, toch? Mijn zienswijze van vandaag wil ik graag met je delen. Lees HIER de hele blog.


Publicaties van anderen:

Bijles is booming (en daarmee ook de onderwijsongelijkheid)
Dit artikel gaat in op schaduwonderwijs: ‘aanvullende onderwijsactiviteiten waarvoor ouders zelf betalen’ en ook met name de gevolgen daarvan. Wat kun/moet/wil ik hier aan/mee doen als onderwijskundige? 

Waarom leerlingen een leraar nodig hebben om te leren
“Wellicht had ik er niet duizend woorden over hoeven doen om tot de conclusie te komen dat kinderen niet zoveel leren als je ze maar wat aan laat klooien.”

Waarom kun jij je gele markeerstift beter weggooien als je écht iets wil leren? (filmpje)
13.000 uur in het onderwijs … en wanneer leer je eigenlijk HOE je moet leren? Zelden of misschien nooit? Een prachtige inleiding van een college van de Universiteit van Nederland met de titel ‘Waarom kun jij je gele markeerstift beter weggooien als je écht iets wil leren
‘.

Wegwijs in onderwijsinnovaties (filmpje)
Als er sprake is van onderwijsinnovatie dan wordt er vaak naar een projectmatige aanpak gegrepen. Deze aanpak is niet altijd de meest effectieve. Het proces bij Hogeschool Utrecht wordt mooi in kaart gebracht in dit filmpje. Zeker de moeite waard om even te bekijken!

Neeknikken en meestribbelen (filmpje)
Top-down onderwijsinnovaties leiden wel tot veranderingen in beleid en organisatie, maar slechts zelden tot veranderingen in de onderwijspraktijk. Remco Coppoolse onderzocht hoe je onderwijsinnovaties in moet richten, zodat de innovatie-impuls niet leidt tot stagnatie en wel tot veranderingen in de onderwijspraktijk.

The power of not yet (filmpje)
Carol Dweck doet onderzoek naar de “groei-instelling” — het idee dat we de hersencapaciteit om te leren en problemen op te lossen kunnen verbeteren. In deze talk beschrijft ze twee manieren om een vraagstuk te benaderen dat voor jou eigenlijk iets te moeilijk is om op te lossen. Ben je niet slim genoeg om het op te lossen… of heb je het gewoon nog niet weten op te lossen? Een prachtige introductie tot dit invloedrijke vakgebied.